Zbliżający się koniec monopolu PKP Intercity
– Brak blokowania przewoźników, którzy chcą działać w Polsce
– Konkurencja w przewozach dalekobieżnych powinna się pojawiać szybko
– Przepis Europejski – rynek stanie się otwarty od 2030 r.
– PKP Intercity powinna szukać poprawy efektywności poprzez uruchamianie większej liczby pociągów w systemie komercyjnym
– Nowy Krajowy Program Kolejowy wart 80 mld zł, gdzie większość ze 155 mld zł zostanie przeznaczona na kolej
Konkurencja a przewozy dalekobieżne
Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, zaznacza konieczność pojawienia się konkurencji w przewozach dalekobieżnych. Zgodnie z przepisami europejskimi, od 2030 roku rynek ten stanie się otwarty, co wymusi konkurencyjność na firmach działających w sektorze przewozów pasażerskich.
Wykorzystanie zasobów taborowych
PKP Intercity zrealizowało wzrost liczby pasażerów dzięki nowym systemom sprzedaży i atrakcyjnym cenom biletów. Jednakże w okresie szczytowym, np. latem, spółka boryka się z problemami związanych ze zwiększoną liczbą chętnych do podróży. Ponad 40% wagonów nie jest wykorzystywanych, co stanowi problem dostępności taboru i przyczynia się do utraty potencjalnych przychodów.
Inwestycje w kolej
Nowy Krajowy Program Kolejowy o wartości 80 mld zł oraz projekt CPK, gdzie większość z zaplanowanych 155 mld zł zostanie przeznaczona na rozwój kolei. Fakt, że duża część tych pieniędzy to projekty przechodzące jeszcze z poprzedniej perspektywy, stawia przed władzami kolejowymi wyzwanie w efektywne wykorzystanie tych środków.
Wnioski
Zbliżający się koniec monopolu PKP Intercity oznacza konieczność podjęcia działań w celu poprawy efektywności i konkurencyjności w transporcie kolejowym. Inwestycje w tabor, zwiększenie liczby pociągów oraz efektywne wykorzystanie środków z nowego Krajowego Programu Kolejowego będą kluczowe dla dalszego rozwoju sektora kolejowego w Polsce.