Chociaż chyba każdy spotkał się z zagadnieniem marketingu internetowego, to tak naprawdę niewiele osób zna jego dokładną definicję. Jest to pojęcie niezwykle rozległe, które w dodatku dynamicznie poszerza swoje znaczenie wraz z rozwojem technologii. Czym jest i jak jeszcze może ewoluować marketing internetowy?
Jak to się zaczęło?
Internet na początku był zwykłą ciekawostką dla informatyków i geeków, którzy go współtworzyli. Szybko jednak się okazało, że wraz z postępującą cyfryzacją świata, coraz więcej osób zaczęło mieć do niego dostęp i regularnie z niego korzystać. Fenomen ten nie ominął też Polski, a dzisiaj trudno wyobrazić sobie życie bez dostępu do internetu. Ludzie zaczęli spędzać w internecie coraz więcej czasu, a pierwsze biznesy, które przeniosły się do sieci, zrobiły prawdziwą furorę i zarobiły krocie. No, nie wszystkie – niektóre w spektakularny sposób upadły. Od czego zatem zależy sukces biznesowy w internecie? Na pewno od dobrego pomysłu, odrobiny szczęścia, ale przede wszystkim skutecznego marketingu.
Odpowiednia reklama dźwignią e-handlu
Niezależnie od tego czy firma zamierza w internecie wypromować swój produkt, otworzyć własny sklep, czy pozyskać nowych czytelników swojego bloga, musi ich jakoś do siebie przyciągnąć. Na tym polu właśnie ma szansę wykazać się marketing internetowy. Zgodnie z definicją – jest to szereg przemyślanych działań i strategii, które odpowiadają za wypromowanie strony bądź produktu oraz przyciągnięcie nowych klientów. Każde zadanie w ramach marketingu internetowego realizuje się wieloetapowo. W pierwszej kolejności definiuje się docelową grupę odbiorczą i pozyskuje na jej temat dane, a następnie dopasowuje się odpowiednią kampanię marketingową. Na skuteczną kampanię marketingową składa się szereg różnego rodzaju akcji i działań, takich jak m. in.:
- reklamy dopasowane do grupy docelowej (Facebook , Google ADS i SEM),
- pozycjonowanie i optymalizowanie strony internetowej,
- tworzenie angażujących treści na blogach i YouTube (content marketing),
- prowadzenie fanpage’ów oraz kont w mediach społecznościowych,
- listy mailingowe oraz newslettery,
- virale (wirusowo rozprzestrzeniające się mikrokampanie),
- współpraca z influencerami o dużych zasięgach lub powiązanych tematycznie/branżowo.
Jak marketing internetowy będzie wyglądał w przyszłości?
Świat rozwija się teraz bardzo dynamicznie, trudno więc jednoznacznie stwierdzić, jaką (r)ewolucję przejdzie w najbliższej przyszłości marketing internetowy. Obecnie można zaobserwować dwa różne podejścia. Pierwszym jest tworzenie angażujących treści wysokiej jakości oraz eksperckich poradników. Natomiast drugim wariantem są wszelkiego rodzaju viralowe kampanie w mediach społecznościowych i korzystanie z usług influencerów. Widać to szczególnie po rosnącej aktywności marketingowej na Instagramie oraz TikToku. Z pewnością w przyszłości zobaczymy wiele interaktywnych treści, takich jak zdjęcia 360° oraz reklamy wykonane w technologii VR. Jedno jest pewne – przyszłość zapowiada się ciekawie i na pewno wyposaży marketing internetowy w nowe spektrum efektywnych narzędzi, wspomagających przekaz firm, instytucji i organizacji.