Podniebny Senat
– W ciągu ostatnich 10 miesięcy poprzedniej kadencji Senatu, były marszałek Senatu oraz wicemarszałkowie skorzystali aż 234 razy z podniebnego transportu na koszt podatników, z czego aż 84 razy usługi LOT-u wybrał Tomasz Grodzki, kosztem około 62 tysięcy złotych.
Koszty przelotów
– Umowa między Kancelarią Senatu a Polskimi Liniami Lotniczymi PLL LOT obejmuje świadczenie usług krajowych przewozów lotniczych senatorów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 października 2023 r. Zrealizowano w tym czasie 234 przeloty na łączną kwotę 172 102,32 zł brutto, a jednostkowa cena przelotu wynosiła 735,48 zł.
Preferencje marszałka
– Tomasz Grodzki najczęściej korzystał z połączeń między Warszawą a Szczecinem, latając tam i z powrotem tego samego dnia. Wybrał tę formę podróży, ponieważ podróż koleją czy samochodem trwałaby znacznie dłużej. Na podróż pociągiem trzeba było poświęcić od 6 do 7 godzin z przesiadką, a samochodem między 5 a 6 godzin, co w porównaniu z godzinną podróżą samolotem wypadało mniej atrakcyjnie.
Dane o lotach ze statusem HEAD
– Na razie nieznane są dane o lotach ze statusem HEAD, których największą liczbę zamawiali politycy PiS.
Wnioski
Z analizy wynika, że wykorzystanie podniebnego transportu przez polityków Senatu generuje spore koszty, zwłaszcza w kontekście liczby przelotów i ich łącznej kwoty. Dyskusyjne pozostaje również uzasadnienie wyboru tej formy podróży, zważywszy na możliwość alternatywnych środków transportu. Kluczową kwestią jest transparentność oraz potrzeba jasnych wytycznych dotyczących korzystania z podniebnego transportu na koszt podatników.