Pandemia obudziła oszustów. UOKiK alarmuje przed piramidami finansowymi

0 38

Kryzys związany z szalejącym na świecie koronawirusem spowodował, że wiele osób znalazło się w gorszej sytuacji finansowej. Banki już nie udzielają tak chętnie kredytów, przez co trudniej wielu osobom spiąć budżet. Otworzyła się tym samym furtka dla oszustów związanych z piramidami finansowymi. UOKiK zauważa problem i ostrzega.

Naciąganie na niepewne inwestycje

COVID-19 sprawił, że przestępcy wyczuli pismo nosem i uznali, że to świetny moment, aby uderzyć. Pod płaszczykiem profesjonalnych firm finansowych starają się naciągnąć Polaków na niepewne inwestycje. Oszuści świetnie czują się w niepewnych czasach, dlatego też – widząc, co się dzieje na rynku – UOKiK zaapelował do konsumentów.

Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: „Przestrzegam przed inwestowaniem pieniędzy w systemy promocyjne typu piramida. To może być przykładowo projekt inwestycyjny z małą opłatą startową, z której część ma być przekazywana na cele charytatywne, a warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Z rezerwą podchodźmy też do tzw. łańcuszków”.

UOKiK podkreśla jednocześnie, żeby zwracać uwagę na oferty inwestycyjne, które zawierają mało popularne lub niestandardowe dobra, surowce czy waluty. Już na początku powinna zapalić się czerwona lampka, ponieważ oferowany jest bezpieczny i stały zysk na wysoki procent. Szybko jednak okazuje się, że nic z tego – zainwestowane środki przepadły.

Piramidy finansowe to jednak niejedyne zagrożenia – jak zauważa UOKiK, warto też dokładnie prześwietlać wszystkie bardzo atrakcyjne oferty na rynku usług.

Kampania ostrzegająca przed oszustami

Widząc, co się dzieje, UOKiK prześwietlił wiele podejrzanych ofert i wystartował z kampanią „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. Ma ona zwiększyć świadomość polskich konsumentów. Jak informuje Urząd „kampania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma zwrócić uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją”.

Sam Chróstny dodaje: „W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów”.

Źródło: money.pl

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.