Jak wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, rząd planuje, aby w IV kwartale bieżącego roku przyjąć projekt nowelizacji ustawy o płatnych autostradach i Krajowym Funduszu Drogowym. Zmiana ma dotyczyć sposobu opłat za przejazdy.
W uzasadnieniu możemy przeczytać: „głównym celem proponowanego rozwiązania jest zmiana sposobu poboru opłaty za przejazd autostradą przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Takie rozwiązanie jest niezbędne dla poprawienia przepustowości i ograniczenia zatorów dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, tzw. ‚free flow’. Dodatkowo nowe rozwiązania pozwolą ograniczyć koszty związane z rozbudową, utrzymaniem i modernizacją Manualnego Systemu Poboru Opłat, oraz wyeliminować koszty utrzymania Miejsc Poboru Opłaty”.
Zmiany wymusza fakt, że od 1 stycznia 2021 roku system, który był wykorzystywany dotychczas – technologia bliskiego zasięgu (DSRC) – musi zostać wygaszony. To oznacza, że pojazdy, które obecnie korzystają z urządzeń pokładowych (OBU) wykorzystujące powyższą technologię, nie będą mogły być automatycznie obsłużone w punkcie poboru opłat.
Nowa ustawa – oraz przepisy przejściowe – pozwolą na udostępnienie wolnego pasa ruchu tym pojazdom, które korzystają z Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej. Pozwoli to na uniknięcie konieczności zatrzymania się i pobrania biletu.
Dla użytkowników korzystających z autostrad płatnych planowane jest wprowadzenie dwóch możliwości uiszczenia opłat za przejazd autostradą:
- poprzez zakup elektronicznego biletu autostradowego, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na określonym odcinku autostrady
- na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (SPOE KAS) i rozliczenia opłaty analogicznie jak w przypadku pojazdów ciężkich (w przypadku wyboru tej metody, użytkownik będzie zobowiązany do zainstalowania i uruchomienia odpowiedniego urządzenia lub aplikacji)
Bilet autostradowy będzie można kupić w internecie lub fizycznie – na stacji paliw lub w kiosku. W ten sposób kierowca będzie mógł zarejestrować się w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS i wnieść opłatę poprzez przekazanie danych geolokalizacyjnych z wykorzystaniem przeznaczonych do tego urządzeń – np. kart flotowych. Sposób zapłaty za płatny odcinek będzie należał do kierowcy.
Źródło: biznes.wprost.pl